Kaj ima lahko DPF z marmelado? Obojega obstaja precej različic, a le ena je tista, najbolj pogosta, ki pride prva na misel…

Danes razkrivamo najpogostejše vzroke za pogosta zasičenja filtra trdih delcev (DPF) s sajami, do točke, kjer obnova oz. čiščenje filtra nista več mogoča in je filter potrebno zamenjati z novim, če želimo nadaljevati z vožnjo.

DPF ali Dieselpartikelfilter je filter, nameščen v izpušnem sistemu vseh dizelskih osebnih vozil izdelanih po letu 2009. Njegova naloga je lovljenje in zadrževanje sajastih delcev, s čemer pripomore k zmanjšanju emisij. Ker ima filter omejeno količino saj, ki jo lahko zadržuje, potrebuje redno praznjenje. To se zgodi pri t.i. regeneracji. Gre za nadzirano izgorevanje saj v filtru, ki omogoči njegovo ponovno uporabo. Če pogoji za regeneracjo med vožnjo niso doseženi (temperatura, čas, hitrost in navor) se izgorevanje ne zgodi in saje se kopičijo vse dokler ne popolnoma zapolnijo filtra. Na nesrečo voznikov in serviserjev, se marsikaterega vzroka ne da odkriti dovolj zgodaj, da bi preprečili zamašitev.

Pa poglejmo kaj vse bortuje prehitremu zasičenju DPF filtra:

1. Vožnja na kratke razdalje ali t.i. mestna vožnja

Za začetek regeneracije oz. cikla čiščenja mora vozilo doseči delovno temperaturo, nato pa vzdrževati enakomerno hitrost in navor  od 20 do 40 km vožnje (odvisno od modela). Z mestno ali kratko vožnjo tega ni mogoče doseči zato tudi regeneracije niso mogoče in je zamašitev filtra neizogibna.

 

2. Zataknjen EGR ventil

EGR ventil ima 2 glavni nalogi; vračanje primernega dela izpušnih plinov nazaj v sesalni kolektor na ponovno izgorevanje na batu in dvig temperature izpušnih plinov. Ob nepravilnem delovanju EGR ventila DPF težje doseže primerno temperaturo za začetek regeneracije, obenem pa se maši, ker prejema prevelik delež slabo izgorenih saj.

 

3. Nepravilno delovanje injektorjev

Pred časi DPF filtrov se je na nekaj deset metrov videlo, če je bila mešanica zraka in goriva prebogata. Danes se ves dimni oblak ulovi v DPF filtru. Če gre za manjša odstopanja v vrednostih, ki ne povzročijo slabega teka motorja in posledično lučke na armaturni , je šele zamašeni DPF filter pogosto prvi pokazatelj nepravilnega delovanja injektrojev.

4. Uporaba napačnega motornega olja

Visoke temperature ob regeneracijah DPF filtra predstavljajo izdatno obremenitev za motorno olje. To mora biti po svoji kemični sestavi in lastnostih obstojno pri daljši izpostavljenosti visokim temperaturam in odporno proti sajam. Med drugim, ne sme vsebovati žvepla, ki povzroča lepljenje saj na porozno strukturo filtra, kar onemogoča regeneracijo in povzroča zamašitev.

 

5. Amaterski chip tuning

Amatersko reprogramiranje in različni chip tuning boxi  dovoljujejo presežke goriva pri izgorevanju, kar ima za posledico, med drugim, tudi izrazito dimljenje. Podobno kot pri okvari injetkorjev se saje ujamejo v  DPF filter in ga zamašijo.  Visoka temperatura pri polni moči in vdor velike količine kisika po nenadnem odvzemu plina pa povzročita gorenje in posledičen razpad filtra.

 

6. Poškodbe senzorjev tlaka  v sistemu DPF filtra

Količina saj v DPF filtru se določa na podlagi podatka o tlaku na posameznih točkah filtra. Ko pride do okvare ali poškodbe senzorja, podatki, ki jih le ta pošilja niso več merodajni in ne omogočajo pravilnega delovanja cikla regeneracij. Ob tovrstni napaki se na armaturni plošči prižge lučka, vendar ob na videz normalnnem delovanju sistema večina voznikov ignorira napako, dokler se DPF filter ne zamaši.

7. Napake na turbopolnilniku

Opazno puščanje olja na gredi turbopolnilnika zamaže sredico DPF filtra in onemogoči popolno regeneracijo, kar privede v hitro zamašitev filtra. Še bolj pogost pa je obraten scenarij in sicer; prekomerno zamašeni DPF filter poškoduje turbino, ki nato še dodatno o maši filter.

 

8. Poškodbe sesalnih in tlačnih cevi okrog turbopolnilnika

Manjše razpoke v ceveh okrog turbopolnilnika gredo lahko dlje časa neopažene. Puščanje oz. vdor zraka na drugi strani privede do nepopolnoega izgorevanja gorivne mešnice, kar se kaže v večji sajavnosti motorja, ki pa ostane dolgo skrita znotraj DPF filtra.

 

9. Poškodbe katalitičnega pretvornika

Katalitični pretvornik ali katalizator se nahaja tik pred DPF filtrom. Poškodbe in delna zamašitev katalizatorja zmanjšajo pretok plinov v DPF filtru in tako onemogoča redne cikle regeneracije.

 

Filter trdih delcev se je izkazal za dvorezen meč. Za zmanjšanje količine zdravju škodljivih izpustov plačujemo vozniki precejšnjo ceno; poleg astronomskih cen novih filtrov, nam DPF filter prikrije marsikatero napako na delovanju motorja, ter tako naredi dvojno škodo, saj napake ne odkrijemo dokler ni škoda na motorju in z njim povezanih sistemih že precej obsežna.

Najboljša kurativa tako ostaja preventiva; redno servisiranje, pri čemer ne gre upoštevati podaljšanih servisnih intervalov, ampak izvajati servisne preglede po shemi krajših “običajnih” servisnih intervalov. Že nekoliko pogostejša menjava motornega olja lahko prestavi zamašitev filtra za 50000km in več.
Obenem je pomembno, da ob vsakem pojavu opozorilne lučke motorja čim prej obiščemo servis in preverimo vzrok za javljeno napako. Ob pojavu nekaterih napak, ki sicer niso neposredno vezane na DPF sistem, motorna elektronika zaradi varnosti prepreči izvajanje nadaljnjih regeneracij filtra DPF in filter se od pojava lučke naprej le polni.

 

Naši servisni sprejemniki so samo klik stran z odgovori na vsa vprašanja o sistemu DPF filtra in z informacijami o rednem vzdrževanju.